Tyrkiske statsborgere med tilknytning til arbejdsmarkedet
En tyrkisk statsborger, hvis opholdstilladelse som fx flygtning eller familiesammenført er blevet inddraget eller nægtet forlænget, kan få en ny opholdstilladelse, hvis han eller hun igennem længere tid har haft lovligt arbejde under lovligt ophold. Dette følger af den såkaldte associeringsaftale mellem Tyrkiet og EU.
Læs vejledningen vedr. associeringsaftalen mellem Tyrkiet og EF af 12. september 1963
EU-domstolen afsagde den 9. december 2010 dom i Toprak-sagen (sag C-300/09-301/09) vedrørende fortolkning af rækkevidden af standstill-klausulen i Associeringsrådets afgørelse nr. 1/80, jf. Associeringsaftalen af 12. september 1963 mellem Det Europæiske Økonomiske Fællesskab og Tyrkiet, i forhold til en national bestemmelse om ret til forlængelse af opholdstilladelse.
Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration foretog ved notat af 7. april 2011 en fortolkning af dommen samt en fortolkning af standstill-klausulerne i artikel 13 i Associeringsrådets afgørelse nr. 1/80 samt artikel 41, stk. 1, i tillægsprotokollen til associeringsaftalen.
Ministeriet fastslog, at stand still-klausulerne betyder, at betingelserne for opholds- og arbejdstilladelse for arbejdstagere, selvstændig erhvervsdrivende og tjenesteydere ikke må være strengere end de regler, der gjaldt ved stand still-klausulens ikrafttræden eller en senere lempelse.
Det betyder, at når en tyrkisk statsborger er indrejst i Danmark og herefter har taget lønarbejde eller nedsat sig som selvstændig erhvervsdrivende eller tjenesteyder, må regler, der begrænser den pågældendes mulighed for fortsat at opholde sig her, ikke være strengere end de regler, der gjaldt ved standstill-klausulens ikrafttræden eller en senere lempelse. Dette gælder uanset grundlaget for den oprindelige opholdstilladelse.
Toprak-dommen har således betydning for indrejse- og opholdsbetingelser samt ret til fortsat ophold for tyrkiske statsborgere, der er økonomisk aktive.
Dommen har derimod ikke betydning for familiesammenføring og opnåelse af tidsubegrænset (permanent) opholdstilladelse.
Ministeriet har på baggrund af en gennemgang af tidligere gældende regelsæt og praksis udarbejdet et notat om betydningen af Danmarks forpligtelser efter associeringsaftalen mellem EU og Tyrkiet i forhold til adgangen til at opnå opholds- og arbejdstilladelse med henvisning til beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige hensyn. En opholds- og arbejdstilladelse i henhold til associeringsaftalen meddeles efter udlændingelovens § 9, p.