Spørgsmål og svar

Du har pligt til at få registeret din adresse i Det Centrale Personregister (CPR) i Danmark.

Du skal henvende dig til din kommune for at få registeret din adresse i CPR. 

Når du henvender dig til din kommune, skal du oplyse det administrative CPR-nummer, som står i brevet fra Udlændingestyrelsen med din opholdstilladelse. Det er først, når din bopæl er registeret hos kommunen, at du opnår de rettigheder, der følger med CPR-nummeret fx sygesikring.

For at undgå dobbeltregistrering, er det vigtigt, at du oplyser, at du har fået et administrativt CPR-nummer, når du tilmelder dig Det Centrale Personregister (CPR) i din bopælskommune. 

Et administrativt CPR-nummer er et almindeligt CPR-nummer, som i første omgang oprettes til brug for offentlige myndigheders administrative sagsbehandling. 

Læs mere om, hvornår Udlændingestyrelsen udsteder administrative CPR-numre

Du skal have et opholdskort som bevis for din opholdstilladelse i Danmark, hvis du er over 18 år. Dit opholdskort vil blive bestilt, når du har registreret din adresse i CPR.

Dit opholdskort vil automatisk blive sendt til den adresse, du er registreret med i CPR efter ca. 2-3 uger. 

Du skal kunne dokumentere, at du har opholdstilladelse i Danmark. Det betyder, at du altid skal have opholdskortet med dig.

Hvis du har fået opholdstilladelse som religiøs forkynder, missionær mv., skal du bestå en forlængelsesprøve for at kunne få forlænget din opholdstilladelse i Danmark. Du skal bestå prøven senest 6 måneder efter, du har fået opholdstilladelse.

Læs mere om forlængelsesprøven

Du skal bestå kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre senest 6 måneder efter, at du har fået opholdstilladelse som religiøs forkynder mv. Læs mere om hvordan du tilmelder dig kurset